Duurzame projecten van GROHE

Duurzame projecten

GROHE past een integrale benadering van duurzaamheid toe, met betrekking tot medewerkers, klanten, procedures, producten en de maatschappelijke bijdrage van het bedrijf. In het kader van ‘GROHE goes ZERO’ staptenin 2020i alle vijf de productievestigingen, verspreid over de hele wereld, en de logistieke centra in Duitsland over op groene stroom. Ook heeft het een nieuw testlaboratorium gebouwd in Hemer waar verschillende geavanceerde technologieën geïmplementeerd zijn die bijdragen aan het duurzaamheidsprogramma. Sinds april 2020 compenseert GROHE de resterende, onvermijdelijke CO₂-uitstoot met diverse projecten.

GROHE goes Zero: CO2-neutrale productie

GROHE goes Zero

GROHE heeft in april 2020 een CO2-neutrale productie gerealiseerd. GROHE bereikt daarmee een belangrijke mijlpaal in zijn langetermijn betrokkenheid met het milieu en duurzaamheid. Het initiatief sluit naadloos aan bij de vele maatregelen die wij hebben genomen om in onze fabrieken de vermindering van de CO2-voetafdruk te bevorderen en energiebronnen te besparen. We hebben als doel om eind 2021 al zijn verkoopkantoren wereldwijd klimaatneutraal maken. Het initiatief draagt dus ook bij aan een centraal doel van de duurzaamheidsstrategie van LIXIL, waar GROHE sinds 2014 deel van uitmaakt: in 2050 de nul CO2-uitstoot van woon- en lifestyleoplossingen en activiteiten bereiken.

GROHE streeft er altijd naar om duurzaamheid te vergroten, niet alleen met betrekking tot de eigen productie. GROHE maakt gebruik van intelligente technologieën om consumenten te helpen hun persoonlijke CO2-voetafdruk te minimaliseren

Lees meer

Groene stroom

GROHE goes Zero

Om het zelfopgelegde doel van CO2-vrije productie te bereiken, gebruikt GROHE sinds juli 2019 groene stroom in de Duitse logistieke centra en op alle vijf de LIXIL EMENA-productielocaties, die uitsluitend produceren voor GROHE. Daarnaast investeren we in zonnetechnologie, warmtekrachtkoppelingscentrales en innovatieve productieprocessen zoals het 3D printen van metalen die materialen besparen om een waardeketen te garanderen die grondstoffen bespaart. Ook het moderne testlaboratorium in Hemer en een verhoogde recycling van materialen dragen bij aan de gestage vermindering van de CO2-voetafdruk.

Als gevolg hiervan hebben we als GROHE onze uitstoot van broeikasgassen met ongeveer 40 procent kunnen verminderen sinds de invoering van het duurzaamheidsprogramma in 2014, terwijl tegelijkertijd de energie-efficiëntie met 24 procent is verhoogd. Als gevolg hiervan zijn de oorspronkelijke geplande doelen aanzienlijk sneller behaald en zelfs verbeterd.

Projecten in India en Malawi

Projecten in India en Malawi

GROHE ondersteunt twee projecten ter compensatie van CO2-emissies die nog niet konden worden verminderd: we ondersteunen de exploitatie van een waterkrachtcentrale in India, dat de noodzaak van kolencentrales elimineert, en een project in Malawi, dat de reparatie en het onderhoud van boorgaten omvat die worden gebruikt voor de onttrekking van drinkwater.

Als onderdeel van onze koolstofstrategie zijn we van plan om de beproefde drieledige aanpak van "vermijden, verminderen en compenseren" en daarmee onze energie-efficiëntie elk jaar met eigen middelen te verhogen, waardoor het aandeel van de compensatie wordt verminderd.

Less Plastic

Less Plastic

In 2018 lanceerden wij ons initiatief om plastic in productverpakkingen te vervangen door duurzamere alternatieven. Tot op heden (augustus 2020) konden ongeveer 21 miljoen stuks productverpakkingen gemaakt van plastic worden verwijderd; tegen 2021 moet dit cijfer aanzienlijk worden verhoogd tot 35 miljoen.

De overgang naar plasticvrije verpakkingen is een proces waarbij alle productielocaties gelijk worden betrokken. Naast het identificeren van de meest gebruikte plasticverpakkingen, moeten nieuwe, duurzamere alternatieve materialen worden onderzocht, getest en vervolgens geïmplementeerd. Het aanbieden van plasticvrije verpakkingen maakt deel uit van onze uitgebreide 360-graden duurzaamheidsbenadering, die ook werknemers, leveranciers, klanten, processen, producten en onze bijdrage aan de samenleving omvat. Voor ons als merk is het belangrijk om bestaande processen voortdurend te herzien vanuit het perspectief van duurzaamheid. Onze missie is om tegen 2021 volledig plasticvrije productverpakkingen te realiseren, dat is een belangrijke stap in onze bijdrage aan de strijd tegen het wereldwijde probleem van plastic afval.

GROHE werkt aan 3 projecten met als doel de vervuiling door plastic te verminderen:

  • Plasticvrije productverpakkingen tegen 2021
  • In samenwerking met Pacific Garbage Screening plastic in de rivieren verzamelen vooraleer deze de oceaan bereiken
  • Ontwikkeling van GROHE Blue waardoor de behoefte aan plastic flessen vermindert.
Lees meer

Pacific Garbage Screening

GROHE steunt het project "Pacific Garbage Screening" van architect Marcella Hansch. Marcella Hansch heeft een visie. Eigenlijk heeft ze er een paar: ze wil onze oceanen schoonmaken, het afval hergebruiken en de bevolking informeren over duurzaamheid. Met een interdisciplinair team van wetenschappers, ingenieurs en mariene biologen ontwikkelt Hansch een waterplatform dat plastic afval verzamelt voordat het de ecosystemen van de oceaan vervuilt. Met behulp van geavanceerde technologie wordt het plastic vervolgens op een zo duurzaam mogelijke manier verwerkt.

"Het kortetermijndoel is om binnen de komende twee jaar een prototype te ontwikkelen, dat we kunnen gebruiken in rivieren. Het langetermijndoel is om het niet alleen in Duitsland en Europa te gebruiken, maar ook in Aziatische en Afrikaanse rivieren waar het meeste plastic in de oceaan terechtkomt. Ook willen we een duurzame manier vinden om het plastic te recyclen. En natuurlijk willen we een wereldwijd onderwijsprogramma opzetten om mensen te motiveren om hun levensstijl te veranderen", aldus Hansch.

Lees meer

Make a Splash!

Make a Splash! is een partnership tussen LIXIL, waar GROHE deel van uitmaakt, en UNICEF. Deze samenwerking is erop gericht dat iedereen toegang krijgt, en met name kinderen, tot betaalbare sanitaire voorzieningen en betere hygiëne faciliteiten. GROHE sluit zich nu ook aan bij dit reeds bestaande partnership om mee te helpen om miljoenen kinderen en hun families toegang te geven tot sanitaire voorzieningen.

Om iedereen toegang te kunnen geven tot hygiënische voorzieningen heeft LIXIL speciaal hiervoor twee producten ontwikkeld: Het SATO Toilet is een betaalbaar toilet waarbij kinderen, hun familie en de gemeenschap toegang krijgen tot een veilige en schone plek om naar de wc te gaan. Met name voor meisjes en vrouwen is een veilig toilet essentieel, want zij hebben regelmatig te maken met geweld en intimidatie wanneer ze in een open veld hun behoeften doen. De SATO Tap is de meest recente ontwikkeling die 25 juni 2020 door LIXIL op de markt is gebracht. Het is zo ontworpen dat het overal in huis kan worden gebruikt, zelfs zonder toegang tot stromend water.Het is een plastic houder waarin een reguliere plastic fles met water wordt geplaatst en hierdoor heb je een kraan om de handen te wassen. Deze kraan wordt met de elleboog bediend. De hefboom zorgt ervoor dat er water uit het mondstuk komt om de handen te wassen met water en zeep. Dit is dus een mooi betaalbaar alternatief voor een waterkraan, waarbij iedereen toegang krijgt tot handhygiëne en de verspreiding van ziekten wordt verminderd.

Lees meer