grohe-make-a-splash-actie-unicef-lixil-toilet-sato-tap-partnership

Make a Splash!
Samen met UNICEF geven we kinderen toegang tot een
betere hygiëne!

Make a Splash! is een partnershap tussen LIXIL, GROHE en UNICEF. Deze samenwerking is erop gericht dat iedereen toegang krijgt, en met name kwetsbare kinderen in ontwikkelingslanden, tot betaalbare sanitaire voorzieningen en betere hygiëne faciliteiten. Met dit project willen de drie partijen miljoenen kinderen en hun families in Oost-Afrika helpen om samen de wereldwijde hygiënecrisis te bestrijden.

En dat is hard nodig want anno 2021 heeft nog steeds 1 op de vier mensen geen toegang tot een basistoilet. Dagelijks sterven 800 kinderen onder de vijf aan de gevolgen van diarree, veroorzaakt door onzuiver water en slechte of ontbrekende sanitaire voorzieningen.

Maar liefst 3 miljard mensen - 40% van de wereldbevolking - hebben geen gemakkelijke toegang tot een plek om hun handen te wassen. In de minst ontwikkelde economieën ter wereld is dit maar liefst 75% van de bevolking. Bovendien hebben 900 miljoen kinderen geen water en zeep op school, terwijl handen wassen met zeep en water één van de meest goedkope en effectieve manieren is om de verspreiding van infectieziekten te voorkomen. Dit is sinds COVID-19 alleen nog maar belangrijker geworden.

Met Make a Splash! richten LIXIL en UNICEF zich, om te beginnen, op de meest kwetsbare huishoudens in Kenia, Ethiopië en Tanzania. Door bestaande netwerken te vergroten, kunnen we samen miljoenen mensen helpen door hen te informeren over een goede hygiëne en handen wassen, en door hen toegang te geven tot schone en veilige toiletten. Daarnaast zetten LIXIL en UNICEF zich samen in om de aandacht te vestigen op het belang van hygiëneprogramma’s wereldwijd en om gezonde gewoontes aan te moedigen.

grohe-make-a-splash-actie-unicef-lixil-toilet-sato-tap-partnership-satotoilet

HET SATO TOILET

Om iedereen toegang te geven tot hygiënische voorzieningen ontwikkelde LIXIL hiervoor twee producten:

  • SATO Toilet
  • SATO Tap

Het SATO Toilet is een betaalbaar toilet waarbij kinderen, hun familie en de gemeenschap toegang krijgen tot een veilige en schone plek om naar de wc te gaan. Met name voor meisjes en vrouwen is een veilig toilet essentieel. Zij lopen immers het risico op geweld en intimidatie als ze hun behoeften moeten doen in de openlucht.

grohe-make-a-splash-actie-unicef-lixil-toilet-sato-tap-partnership-satotap

DE SATO TAP

De SATO Tap is de meest recente ontwikkeling en werd 25 juni 2020 door LIXIL op de markt gebracht. Het systeem is zo ontworpen dat het overal in huis kan worden gebruikt, zelfs zonder toegang tot stromend water.

Het is een plastic houder waarin een gewone plastic fles met water wordt geplaatst. Zo heb je een kraan om je handen te wassen. De kraan kan met de elleboog bediend worden. De hefboom zorgt er vervolgens voor dat er water uit de kraan komt en je je handen kan wassen met water en zeep. Het is een betaalbaar alternatief voor een waterkraan, waardoor iedereen toegang krijgt tot handhygiëne en ziekten zich minder verspreiden.

Steun de Make a Splash! actie zodat kinderen betere sanitaire en hygiënische voorzieningen krijgen!

Een veilig, schoon toilet en water & zeep voorkomen infectieziekten en helpen kinderen gezond te blijven. Een toilet thuis of op school betekent dat kinderen niet in een veld hun behoeften hoeven te doen en daardoor mogelijk in gevaar komen. Het helpt bovendien ook jonge meisjes tijdens de puberteit op school te blijven om te leren. Zonder een veilig toilet op school haken jonge meisjes vaak af om naar school te gaan.

grohe-make-a-splash-actie-unicef-lixil-toilet-sato-tap-partnership-support

GROHE doet mee!

Om juist deze kinderen te steunen, houdt GROHE van 1 mei t/m 30 augustus 2021 opnieuw een actie voor Make a Splash! Deze tweede actie houdt in dat we bij ieder verkochte GROHE douchesysteem en/of thermostaatkraan €1,- doneren aan Make a Splash!

Met deze actie wil GROHE enerzijds iedereen bewustmaken dat niet iedereen toegang heeft tot sanitaire voorzieningen en hygiëne-faciliteiten, maar anderzijds ook een mogelijkheid bieden om op een laagdrempelige manier zelf een bijdrage te leveren. Met deze actie, en samen met jouw hulp, levert GROHE een bijdrage aan de oplossing van betere hygiëne en sanitaire voorzieningen voor kinderen.

Ontdek hier de actie

Waarom jouw hulp steeds welkom is:

  • Voor €20,- krijgt een kind thuis toegang tot een toilet.
  • €50,- helpt 17 kinderen onderwijs te krijgen over gezonde toiletgewoonten in Ethiopië.
  • Voor €80,- hebben 3 meisjes op school toegang tot een toilet dat wordt onderhouden, waardoor ze tijdens hun puberjaren naar school kunnen blijven gaan.
  • Met €140,- kunnen we 5 gezinnen van telkens 5 mensen helpen met informatie over gezonde toiletgewoonten in Tanzania.
  • Met €2,856,- kunnen we toiletten kopen en schoon water leveren aan een landelijke school met 110 studenten in Afrika.

Zelf geld doneren?

Draag je de Make a Splash! Foundation een warm hart toe? Je kan ook rechtstreeks een steentje bijdragen via onze donatieknop.

Doneren

Donatiebarometer Make a Splash!

GROHE en UNICEF zijn graag volledig transparant over de acties die wij doen voor Make a Splash!. Daarom houden we via de barometer bij hoeveel geld GROHE al heeft gedoneerd voor Make a Splash!

Naast dat we bijhouden hoeveel geld GROHE al heeft gedoneerd en hoeveel vrijwillige donaties er al zijn gedaan, geven we met deze barometer ook een indicatie van wat UNICEF allemaal met het geld kan doen. Het ene sluit het ander niet uit. Hoe meer geld we ophalen des te meer we voor deze kwetsbare kinderen kunnen betekenen.

Met €25.000,- maken we bijvoorbeeld 1.250 kinderen blij met een toilet thuis. Maar zo kunnen we met nog eens €25.000,- extra, dus in totaal €50.000, ook nog 8.500 kinderen les geven in toiletgewoonten naast de 1.250 kinderen die al een toilet krijgen.

Hoe verandert de GROHE bijdragen het leven van mensen in Oost-Afrika?

Charlotte Petri Gornitzka, Deputy Executive Director, Partnerships UNICEF: 'Toiletten redden levens. Van kleine afgelegen dorpen tot stedelijke dichtbevolkte gebieden. Ik heb gezien welk gemak, trots en algehele gemoedsrust een veilig en schoon privétoilet brengt voor een gezin en de gemeenschap. Toiletten zijn zoveel meer dan alleen verbeterde sanitaire voorzieningen. Dit is precies waarom LIXIL en UNICEF het Make a Splash! partnership hebben; om het leven van kinderen, hun families en gemeenschappen te veranderen.

GROHE ondersteunt Make a Splash! nu in 13 landen in 2021

In 2020 werd de eerste campagne door GROHE BeNeLux geïnitieerd. Hierbij werd een donatie van € 141.000 gerealiseerd. Deze donatie draagt bij aan het verbeteren van de sanitaire voorzieningen van 250.000 mensen in Nigeria. In 2021 breidt GROHE de campagne uit naar 13 landen met als doel het leven van veel meer mensen te veranderen en een nog grotere impact te maken.

Doelstelling van de Verenigde Naties

Dit initiatief draagt bij aan de doelstelling van de Verenigde Naties om wereldwijd gerichte acties te doen om elk mens toegang te geven tot een degelijk toilet tegen 2030. En daardoor het aantal kinderen die sterven ten gevolge van slechte en of ontbrekende sanitaire voorzieningen drastisch te reduceren.

Daarnaast is het een cruciaal onderdeel van de UNICEF-strategie om tegen 2021, 60 miljoen mensen via hun programma’s toegang te geven tot sanitaire basisvoorzieningen. Dat aantal zal, dankzij ons partnerschap met LIXIL en GROHE, verhoogd kunnen worden naar 250 miljoen mensen.

Wat we al eerder hebben gedaan: de resultaten van de 1e actie in 202

In augustus 2020 is GROHE Nederland begonnen met het ondersteunen van het Make a Splash! project. We hebben toen een salespromotie gehouden waarbij we voor ieder verkochte SmartControl regendouche €20,- doneerden en voor ieder ander verkochte douchesysteem en/of thermostaatkraan €1,- doneerden aan Make a Splash!

Met groot plezier kunnen we melden dat we met de eerste actie in totaal €141.000,- hebben opgehaald voor Make a Splash! Met dit ingezamelde bedrag overschrijden we niet enkel ons vooropgesteld doel, maar overtreffen we alle verwachtigen.

Graag willen wij nog steeds al onze fans bedanken. Mede dankzij jullie hebben we deze mooie donatie aan Make a Splash! kunnen doen om samen met UNICEF de wereldwijde hygiënecrisis bestrijden, waardoor kwetsbare kinderen gezond kunnen opgroeien.

Deze actie was zeker geen eenmalig initiatief, we blijven ons verder inzetten met acties ter ondersteuning van het Make a Splash project. Wereldwijd schoon water is van essentieel belang en is onderdeel van onze corporate responsibility strategie

Wat gaat UNICEF met de €141.000,- van de 1e actie doen?

Dirk Jacxens, directeur UNICEF België:
“Ieder kind, waar ook ter wereld heeft recht op een echte kindertijd om ten volle te groeien en te ontwikkelen. De toegang tot zuiver water en hygiëne speelt hierbij een belangrijke rol. De samenwerking met GROHE Benelux is een perfect voorbeeld van hoe bedrijven bij ons een verschil kunnen maken voor kwetsbare kinderen in de wereld. Waarvoor dank !”

Hoe vertaalt zich dat concreet?

De financiële donatie van €141.000,- van GROHE draagt bij aan het promoten van het gebruik van de 50.000 SATO toiletten die LIXIL eerder doneerde. Deze 50.000 toiletten verbeteren de sanitaire voorzieningen van minstens 250.000 mensen. De promotie van de verbeterde toiletten en sanitaire voorzieningen, bevordert het gebruik ervan in gemeenschappen (scholen, huishoudens en gezondheidscentra).

De donatie ondersteunt:

  • Activiteiten om het sanitatiegedrag in 110 gemeenschappen te veranderen en verbeterde toiletten te bouwen met behulp van SATO-toiletten
  • 1.400 studenten in zeven basisscholen om gebruik te maken van SATO-toiletten, waarbij de overheid zorgt voor veilig drinkwater voor studenten
  • 180.000 mensen in 30.000 huishoudens met verbeterde toiletten
  • 170 scholen en gezondheidscentra om verbeterde toiletten te krijgen die door de overheid zijn gebouwd
  • 80 eigenaars van toiletzaken en 160 lokale ambachtslieden worden ondersteund om met SATO-toiletten hun bedrijf uit te breiden

Meer info?

Meer uitgebreide informatie over Make a Splash! vind je hier:

Meer informatie

UNICEF beveelt geen enkel bedrijf, merk, product of dienst aan. De afgebeelde kinderen zijn geen begunstigden van UNICEF-programma's.