grohe-make-a-splash-actie-unicef-lixil-toilet-sato-tap-partnership

Make a Splash!
Samen met UNICEF geven we kinderen toegang tot een betere hygiëne!

Make a Splash! is een partnerschap tussen LIXIL (GROHE maakt onderdeel uit van de Japanse LIXIL Group) en UNICEF. Met deze samenwerking willen we iedereen toegang geven tot betaalbare sanitaire voorzieningen en betere hygiëne-faciliteiten.

En dat is hard nodig want anno 2020 heeft nog steeds 1 op de vier mensen geen toegang tot een basistoilet. Dagelijks sterven 800 kinderen onder de vijf aan de gevolgen van diarree, veroorzaakt door onzuiver water en slechte of ontbrekende sanitaire voorzieningen.

Maar liefst 3 miljard mensen - 40% van de wereldbevolking - hebben geen gemakkelijke toegang tot een plek om hun handen te wassen. In de minst ontwikkelde economieën ter wereld is dit maar liefst 75% van de bevolking. Bovendien hebben 900 miljoen kinderen geen water en zeep op school, terwijl handen wassen met zeep en water één van de meest goedkope en effectieve manieren is om de verspreiding van infectieziekten te voorkomen. Dit is sinds COVID-19 alleen nog maar belangrijker geworden.

Met Make a Splash! richten LIXIL en UNICEF zich, om te beginnen op de meest kwetsbare huishoudens in Kenia, Ethiopië en Tanzania. Door bestaande netwerken te vergroten, kunnen we samen miljoenen mensen helpen door hen te informeren over een goede hygiëne en handen wassen, en door hen toegang te geven tot schone en veilige toiletten. Daarnaast zetten LIXIL en UNICEF zich samen in om de aandacht te vestigen op het belang van hygiëneprogramma’s wereldwijd en om gezonde gewoontes aan te moedigen.

grohe-make-a-splash-actie-unicef-lixil-toilet-sato-tap-partnership-satotoilet

HET SATO TOILET

Om iedereen toegang te geven tot hygiënische voorzieningen ontwikkelde LIXIL hiervoor twee producten:

  • SATO Toilet
  • SATO Tap

Het SATO Toilet is een betaalbaar toilet waarbij kinderen, hun familie en de gemeenschap toegang krijgen tot een veilige en schone plek om naar de wc te gaan. Met name voor meisjes en vrouwen is een veilig toilet essentieel. Zij lopen immers het risico op geweld en intimidatie als ze hun behoeften moeten doen in de openlucht.

grohe-make-a-splash-actie-unicef-lixil-toilet-sato-tap-partnership-satotap

DE SATO TAP

De SATO Tap is de meest recente ontwikkeling en werd 25 juni 2020 door LIXIL op de markt gebracht. Het systeem is zo ontworpen dat het overal in huis kan worden gebruikt, zelfs zonder toegang tot stromend water.

Het is een plastic houder waarin een gewone plastic fles met water wordt geplaatst. Zo heb je een kraan om je handen te wassen. De kraan kan met de elleboog bediend worden. De hefboom zorgt er vervolgens voor dat er water uit de kraan komt en je je handen kan wassen met water en zeep. Het is een betaalbaar alternatief voor een waterkraan, waardoor iedereen toegang krijgt tot handhygiëne en ziekten zich minder verspreiden.

Steun de ‘Make a Splash!’-actie zodat kinderen toegang krijgen tot een betere hygiëne en sanitaire voorzieningen

Een veilig, schoon toilet en water en zeep voorkomen infectieziekten en helpen kinderen gezond te blijven. Een toilet thuis betekent dat kinderen hun behoeften niet in de openlucht hoeven te doen en daardoor minder kwetsbaar zijn voor misbruik en intimidatie. Veilige toiletten op school zorgen er dan weer voor dat jonge meisjes tijdens de puberteit op de schoolbanken blijven en verder onderwijs volgen.

grohe-make-a-splash-actie-unicef-lixil-toilet-sato-tap-partnership-support

GROHE doet mee!

Om juist deze kinderen te steunen, organiseert GROHE in de periode van 1 augustus t/m 31 oktober 2020 de Make a Splash!-actie. Deze actie houdt in dat je gedurende de actieperiode bij de aanschaf van een GROHE SmartControl regendouche tot €80,- cashback* ontvangt. GROHE doneert vervolgens bij iedere cashback-aanvraag €20,- aan Make a Splash!. Daarnaast wordt voor iedere andere verkochte douche, handdouche, hoofddouche, doucheset en douchethermostaatkraan ook nog eens €1,- gedoneerd.

Met deze actie wil GROHE aandacht vestigen op het feit dat niet iedereen toegang heeft tot sanitaire voorzieningen en hygiëne en de mogelijkheid bieden om op een laagdrempelige manier een bijdrage te leveren om dit te verhelpen.

Met deze actie, en met jouw hulp, levert GROHE een bijdrage om kinderen toegang te geven tot een betere hygiëne en tot sanitaire voorzieningen.

Ontdek hier de actie

Waarom hebben we jouw hulp nodig?

  • Voor €20,- krijgt een kind thuis toegang tot een toilet.
  • €50,- helpt 17 kinderen onderwijs te krijgen over gezonde toiletgewoonten in Ethiopië.
  • Voor €80,- hebben 3 meisjes op school toegang tot een toilet dat wordt onderhouden, waardoor ze tijdens hun puberjaren naar school kunnen blijven gaan.
  • Met €140,- kunnen we 5 gezinnen van telkens 5 mensen helpen met informatie over gezonde toiletgewoonten in Tanzania.
  • Met €2,856,- kunnen we toiletten kopen en schoon water leveren aan een landelijke school met 110 studenten in Afrika.

Zelf geld doneren?

Draag je de Make a Splash! Foundation een warm hart toe? Je kan ook rechtstreeks een steentje bijdragen via onze donatieknop.

Doneren

Donatiebarometer Make a Splash!

GROHE en UNICEF zijn graag volledig transparant over de acties die wij ondernemen voor Make a Splash!. Daarom houdt UNICEF via onderstaande barometer bij hoeveel geld GROHE al heeft gedoneerd voor Make a Splash!

Aan het einde van de actie geven we ook inzage in wat UNICEF allemaal precies gaat doen met het gedoneerde geld.

Meer info?

Meer uitgebreide informatie over Make a Splash! vind je hier:

Meer informatie

UNICEF onderschrijft geen enkel bedrijf, merk, product of dienst.