Algemene Verkoopsvoorwaarden

1. Algemeenheden

Behoudens de door GROHE uitdrukkelijk aanvaarde afwijking, worden de contractuele verhoudingen tussen GROHE en haar klant uitsluitend beheerst door de onderhavige algemene verkoopsvoorwaarden. De algemene en/of bijzondere aankoop - en/of verkoopsvoorwaarden van de klant zijn aan GROHE slechts tegenstelbaar mits uitdrukkelijke en voorafgaande aanvaarding ervan door GROHE. De aanvaarding en het behouden door de klant van om het even welke goederen van GROHE geldt als algehele aanvaarding van onderhavige voorwaarden.

2. Aanbiedingen, Offertes en Bestellingen

De catalogi, drukwerken en andere handels- of technische documenten kunnen niet als definitief aanbod beschouwd worden en hebben een louter indicatieve waarde. De GROHE offertes zijn vrijblijvend en zijn slechts bindend na schriftelijke bevestiging ervan door GROHE. Een bestelling is bindend voor de klant en wordt voor GROHE bindend na schriftelijke bevestiging ervan door haar gevolmachtigde. GROHE behoudt zich het recht voor gebeurlijke materiële vergissingen te allen tijde recht te zetten. De klant kan geenszins enige rechten putten uit dergelijke materiële vergissingen.

3. Leveringstermijn

Tenzij uitdrukkelijk anders bedongen zijn de termijnen slechts indicatief en geldend als inspanningsverbintenis. Enige vertraging in levering kan in geen geval aanleiding geven tot annulering van de bestelling, noch tot schadevergoeding in welke vorm dan ook, tenzij zulks uitdrukkelijk schriftelijk is overeengekomen. Gevallen van overmacht of elke andere omstandigheden die de uitvoering van de opdracht door GROHE verhinderen, herleiden, vertragen of nog, die een buitensporige verzwaring veroorzaken van de nakoming van de door GROHE aangegane verbintenissen, ontheffen GROHE van iedere aansprakelijkheid en stellen GROHE in de mogelijkheid om, naargelang van het geval, hetzij haar verbintenissen in te korten, hetzij de overeenkomst te verbreken of de uitvoering ervan op te schorten, zonder dat zij tot enige schadevergoeding gehouden is.

4. Levering – Verzending – overdracht van het risico

De goederen worden geleverd vanuit de opslagplaats van GROHE, gelegen te Hemer (Duitsland), Mechelen of Zaventem (België), behalve indien uitdrukkelijk anders bepaald wordt door GROHE. Indien GROHE opdracht geeft voor de verzending en transport van de goederen naar de klant, gebeurt dit steeds in naam en voor rekening van de klant. Het risico gaat over op de klant vanaf de inontvangstname van de goederen door de vervoerder. GROHE wijst elke aansprakelijkheid voor beschadiging of verlies ingevolge dit transport af, onverminderd de bepalingen van dwingend recht en openbare orde.

Indien de klant de goederen niet in ontvangst neemt, zullen de goederen opgeslagen worden op een plaats aangeduid door GROHE. Het risico en de aansprakelijkheid verbonden met de goederen rusten dan bij de klant. Indien de goederen als gevolg van transport zichtbare gebreken vertonen, moet de klant de zending slechts aanvaarden nadat hij op de vrachtbrief melding heeft laten maken van deze schade. Deze melding moet ondertekend worden door de vervoerder. Hetzelfde geldt wanneer men redelijkerwijze kan vermoeden dat er schade is (bijvoorbeeld wanneer de verpakking beschadigd is). De onzichtbare schade veroorzaakt door transport, moet schriftelijk aan de vervoerder gemeld worden binnen de 7 dagen na aflevering. In de twee voormelde gevallen moet de klant GROHE onmiddellijk en omstandig inlichten volgens artikel 10 van deze bijlage.

5. Prijzen - Betaling

De overeengekomen prijzen zijn exclusief BTW en andere kosten (transport, in- en uitvoertaksen, montage, e.d.), die ten laste zijn van de klant. GROHE behoudt zich het recht voor haar prijzen aan te passen indien tussen de periode van de bestelling en de levering een of meerdere bestanddelen die de prijzen kunnen beïnvloeden (o.a. fiscale tarieven, sociale lasten, grondstofprijzen, energiekosten, valutakoersen) een stijging ondergaan. Tenzij uitdrukkelijk en schriftelijk anders afgesproken, zijn alle GROHE facturen in Euro, netto en zonder disconto betaalbaar op maatschappelijke zetel van GROHE en dit ten laatste op de vervaldag. De factuur wordt slechts als betaald beschouwd op het ogenblik dat de fondsen worden bijgeschreven op de GROHE bankrekening.

Schuldvergelijking is uitgesloten.

Iedere betwisting over de opstelling of berekening van factuur dient, op straffe van verval, aangetekend worden ingediend binnen de 7 dagen vanaf de factuurdatum. Bij gebreke daarvan, wordt de factuur beschouwd als definitief aanvaard door de klant. Alle facturen worden onherroepelijk geacht verzonden te zijn op datum van inschrijving in de GROHE boekhouding.

6. Niet nakoming – Niet-betaling

Bij niet-betaling op de vervaldag van één enkele factuur, vervallen alle krediettermijnen en worden alle aan de klant toegezonden facturen terstond en in volle recht opeisbaar. Alle verschuldigde bedragen zullen worden verhoogd met een forfaitaire schadevergoeding voor buitengerechtelijke kosten, vastgesteld op 15% (met een minimum van 125 euro) van alle nog verschuldigde sommen. Bovendien zal op alle niet-betaalde facturen een verwijlintrest van 1% per begonnen maand verschuldigd zijn vanaf de factuurdatum. Zo de intrestvoet bedoeld in artikel 5 van de wet van 2 augustus 2002 betreffende de bestrijding van de betalingsachterstand bij handelstransacties hoger zou zijn, zal deze laatste toegepast worden. Deze forfaitaire schadevergoeding en verwijlintrest zijn van rechtswege en zonder aanmaning verschuldigd. Alle bijkomende kosten verbonden aan de inning van de facturen zijn eveneens ten laste van de klant.

Onverminderd haar recht op schadevergoeding en interesten zoals in dit artikel omschreven, behoudt GROHE zich het recht voor in geval van niet-betaling op één enkele vervaldag of niet-naleving van elke andere contractuele verplichting gerechtigd naar haar goeddunken, ofwel de uitvoering van deze en alle andere overeenkomsten op te schorten, ofwel deze van ten laste van de klant te ontbinden zonder aanmaning noch voorafgaand bericht en met behoud van al haar rechten. In geval van ontbinding, verbindt de klant er zich toe de geleverde materialen en goederen binnen de 24 uur terug te geven. In geval van niet-teruggave binnen deze termijn, zal GROHE, op welke plaats het ook weze, de goederen mogen terugnemen, zonder enige gerechtelijke formaliteit of tussenkomst, overeenkomstig artikel 9.

De klant verklaart GROHE hiertoe reeds de toestemming te geven. Indien de klant zich in een toestand van faillissement, gerechtelijke reorganisatie, vereffening of enige andere procedure van samenloop van schuldeisers bevindt, heeft GROHE het recht de overeenkomst onmiddellijk te beëindigen, onverminderd haar andere rechten.

7. Betalingswaarborgen

GROHE houdt zich het recht voor tijdens de uitvoering van de overeenkomst betalingswaarborgen van de klant te vragen, indien zij zulks geschikt acht. Indien de klant faalt deze waarborgen te verschaffen, kan GROHE elke andere maatregel welke hij nuttig acht nemen om haar belangen te vrijwaren; zij kan onder meer de overeenkomst verbreken ten laste van de klant onverminderd haar recht op vergoeding voor de geleden schade.

8. Vermindering van kredietwaardigheid klant

De betalingstermijnen bepaald in de overeenkomst of in de bijzondere verkoopsvoorwaarden, werden vastgesteld, rekening houden met het krediet waarover de klant beschikt. Wanneer dit krediet wordt aangetast, worden alle openstaande facturen en gemaakte kosten van rechtswege en zonder ingebrekestelling onmiddellijk opeisbaar.

9. Eigendomsoverdracht

Behoudens uitdrukkelijk andersluidend beding blijven de geleverde goederen eigendom van GROHE tot op het ogenblik van de volledige betaling van de factuur, met verhoging van eventuele interesten, verhogingen, bijkomende kosten, en dit zelfs indien de koopwaar verwerkt of ingewerkt wordt in een onroerend goed. Bij gedeeltelijke leveringen, en wanneer deze laatste het voorwerp uitmaken van afzonderlijke betalingen, blijven de goederen eigendom van GROHE tot de integrale betaling van de volledige bestelling.

De klant verbindt er zich toe alle nodige maatregelen te treffen om dit eigendomsvoorbehoud te waarborgen en dient hij GROHE, op diens eerste verzoek op de hoogte te stellen van de plaats waar de producten zich bevinden en GROHE op elk moment en zonder beperking toegang tot deze plaatsen te verschaffen aan de opdat deze goederen door GROHE teruggenomen kunnen worden indien geen effectieve betaling is gebeurd. Indien de geleverde goederen doorverkocht zouden worden aan een derde vooraleer de volledige betaling van de factuur zoals hierboven vermeld, dient de klant GROHE onmiddellijk schriftelijk op de hoogte te brengen van deze overdracht.

De klant verbindt er zich toe in haar overeenkomst met de verkrijgende derde eveneens een clausule van eigendomsvoorbehoud in te lassen. De klant draagt in geval van doorverkoop van de goederen al haar rechten voorvloeiend uit deze verkoop jegens de verkrijgende derde over aan GROHE, waaronder, maar niet beperkt tot, het recht de goederen terug te vorderen en de onbetaalde verkoopprijs te innen. In geval van faillissement, gerechtelijke reorganisatie, beslag of elke aanspraak op de geleverde goederen, zal de klant onmiddellijk de curator of de gerechtsdeurwaarder op de hoogte stellen van het eigendomsvoorbehoud van GROHE. De klant zal eveneens GROHE op de hoogte stellen van het faillissement, gerechtelijke reorganisatie, gebeurlijke beslagmaatregel of elke andere aanspraak op de geleverde goederen waarop het eigendomsvoorbehoud rust.

10. Klachten - Schade

Klachten in verband met schade, kwaliteitsgebreken of non-conformiteit van de goederen dienen schriftelijk en omstandig te worden meegedeeld aan GROHE, op straffe van verval, binnen de 7 dagen na de fysieke aflevering van de goederen aan de klant, indien het zichtbare gebreken betreffen. Klachten over niet-zichtbare gebreken dienen, in geval van ontdekking, binnen 7 dagen na ontdekking en in ieder geval binnen 6 maanden na de datum van de fysieke levering, schriftelijk en gemotiveerd aan GROHE te worden meegedeeld.

Indien de klacht van de klant gegrond is, zal de maximale aansprakelijkheid van GROHE bepaald worden overeenkomstig artikel 14. In elk geval is iedere terugzending van goederen steeds aan de voorafgaande goedkeuring van GROHE onderworpen. De goederen zullen op risico en kosten van de klant binnen de vijf dagen worden teruggezonden na de goedkeuring door GROHE.

11. Garantie

Behoudens afzonderlijke uitdrukkelijke en schriftelijke afwijkende bedingen tussen GROHE en de klant, zal de gebeurlijke garantie van GROHE voor constructiefouten of materiaalgebrek slechts toepassing vinden binnen de grenzen van de hiernavolgende bepalingen en gedurende de voorafgaandelijk en schriftelijk overeengekomen termijnen.

De garantie is uitdrukkelijk beperkt, naar keuze van GROHE, tot het herstellen of eenvoudig vervangen van het defect materiaal, en onder volgende voorwaarden: dat GROHE voorafgaandelijk een constructiefout of materiaalgebrek in de leveringen van de GROHE fabricatie uitdrukkelijk erkent en, desgevallend dat de GROHE leveranciers, na onderzoek, een constructiefout hebben erkend voor de aan GROHE geleverde goederen; dat de opgemerkte gebreken niet het gevolg zijn van normale slijtage, nalatigheden, gebrek aan toezicht of onderhoud, onhandige montage, demontage en opnieuw monteren en dat de oorzaak van de beschadiging niet te wijten is aan kwaadwilligheid, verwaarlozing, overbelasting, gebruik van het materiaal op een ongepaste wijze of in abnormale werkomstandigheden, onvoorzichtigheid, aanwezigheid van vreemde lichamen in het mechanisme of aan gevallen van overmacht zoals brand, vorst, enz. Elke beschadiging waarvan de oorzaak niet precies kan worden vastgesteld, blijft uitsluitend ten laste van de klant.

GROHE wijst alle verantwoordelijkheid af voor gemaakte kosten in verband met, zonder de tussenkomst en voorafgaande toestemming van GROHE, uitgevoerde herstellingen, veranderingen, enz. aan door GROHE verrichte werkzaamheden en/of leveringen. In voorkomend geval vervalt de GROHE garantie volledig. De klant kan geen aanspraak maken op enige schadevergoeding voor de periode waarin hij niet beschikt over de goederen wegens herstelling of vervanging ervan.

12. Annuleringen

Zo de klant, ook omwille van overmacht, afziet van de overeenkomst, is hij als conventionele en forfaitaire schadevergoeding een bedrag verschuldigd, gelijk aan 20% van het totaal van de geannuleerde goederen, zonder dat GROHE gehouden is bewijs te leveren van de effectief geleden schade. GROHE behoudt zich evenwel het recht voor om een hogere schadevergoeding te eisen.

13. Terugname

Door GROHE geleverde goederen kunnen, behoudens voorgaande en schriftelijke toestemming, niet teruggenomen worden. Indien GROHE instemt met de terugname, zal de klant 25% van de waarde van de aankoop, te vermeerderen met BTW, verschuldigd zijn ten titel van terugnamekosten. Het risico tot op het ogenblik van aflevering in de magazijnen van GROHE en de transportkosten zijn ten laste van de klant.

14. Aansprakelijkheid

De aansprakelijkheid van GROHE is beperkt tot het bedrag van de factuur en beperkt tot de directe schade. GROHE kan geenszins aansprakelijk worden gehouden voor indirecte schade en gevolgschade.

GROHE is nooit aansprakelijk voor schade ten gevolge van slijtage, onaangepast of verkeerd gebruik, foutief plaatsen of opstarten door de klant of door derden, foutieve of nalatige behandeling, overdreven belasting, onaangepaste uitrusting en chemische, elektrochemische of elektrische invloeden.

Elk advies dat GROHE aan de klant verstrekt, is steeds vrijblijvend en kan onder geen enkele omstandigheid leiden tot enige aansprakelijkheid van GROHE. Dergelijk advies ontheft de klant niet van zijn verplichting de geschiktheid van de geleverde goederen te toetsen voor gebruik en de betreffende goederen op de juiste wijze te gebruiken.

15. Belgisch recht - Rechtbanken

Het Belgisch recht is van toepassing. De rechtbanken van maatschappelijke zetel van GROHE zijn uitsluitend bevoegd kennis te nemen van elk geschil voortvloeiend uit de overeenkomst tussen GROHE en de klant. Indien GROHE door een derde partij voor een andere rechtbank dan deze aangeduid in onderhavig artikel wordt gedagvaard, kan de klant steeds door GROHE voor deze rechtbank worden gedaagd in tussenkomst en vrijwaring.

16. Nietigheid of ongeldigheid

Bij eventuele nietigheid of ongeldigheid van één van de vermelde bepalingen, blijven de andere bepalingen van kracht. Indien een clausule ongeldig zou blijken dan verbinden de partijen er zich toe de nietige of niet uitvoerbare clausule te vervangen door de geldige bepaling die het er dichtstbij aanleunt zodat zo veel mogelijk de oorspronkelijke gemeenschappelijke bedoelingen van de partijen wordt verwezenlijkt.

17. Taal

Anderstalige versies van onderhavige verkoopsvoorwaarden worden slechts ten informatieve titel verstrekt. Bij twijfel dient de Nederlandstalige tekst als enige rechtsgeldende te worden beschouwd.

18. Naleving, schadevergoeding en beëindiging in geval van overtreding

1. De klant (met inbegrip van zijn werknemers of vertegenwoordigers) dient alle toepasselijke wet- en regelgeving in verband met zijn verplichtingen na te leven. In het bijzonder zal de klant (met inbegrip van zijn werknemers of vertegenwoordigers):

  • geen directe of indirecte betalingen, materiële vergoedingen of giften aan derden uitvoeren, regelen noch ondersteunen, in het bijzonder, maar niet beperkt tot zijn klanten, hun werknemers, aandeelhouders of bestuurders. Hij zal deze betalingen/vergoedingen niet aanvaarden of ermee instemmen aangezien dit volgens de specifieke wetgeving een illegale of corrupte praktijk kan zijn ('corruptiebestrijdingsverplichting');
  • alle handelsregels naleven (bv. embargo's, handelsbeperkingen) volgens de toepasselijke wetgeving ('handelsverplichting');
  • het mededingingsrecht naleven, in het bijzonder alle antitrustregels ('antitrustverplichting');
  • erop toezien dat de corruptiebestrijdings-, antitrust- en handelsverplichtingen steeds strikt worden nageleefd, toezicht houden op zijn werknemers en vertegenwoordigers zodat zij deze verplichtingen nakomen en bij alle transacties duidelijk maken dat hij handelt in overeenstemming met de corruptiebestrijdings-, antitrust- en handelsverplichtingen.

2. In geval van overtreding van de corruptiebestrijdings-, antitrust- of handelsverplichtingen:

  • zullen wij het recht hebben om een schadevergoeding te ontvangen;
  • zal de klant ons vergoeden en vrijwaren voor alle mogelijke vorderingen van derden;
  • hebben wij het recht om de overeenkomst met onmiddellijke ingang te beëindigen.