GROHE en LIXILs strijd tegen plastic vervuiling en verpakking
De basis van alle verplichtingen op het gebied van duurzaamheid is bovenal de moed om nieuwe wegen in te slaan. Fundamentele veranderingen, zoals die door GROHE in de afgelopen 20 jaar in gang zijn gezet, impliceren de noodzaak om uitdagingen aan te gaan. Dit kan alleen samen worden gedaan: GROHE implementeert duurzaamheid op alle gebieden. Het begint allemaal met productontwikkeling, die een ecologische benadering combineert met genot door technologieën zoals EcoJoy: het waterverbruik wordt tot de helft verminderd terwijl het comfortniveau hetzelfde blijft. Het ontwikkelingscentrum in de Hemer-locatie met zijn 160 medewerkers onderzoekt en ontwikkelt voortdurend nieuwe innovaties en benaderingen om in de toekomst nog milieuvriendelijkere producten en oplossingen te creëren. Zo kunnen consumenten hun dagelijks leven zo eenvoudig mogelijk duurzamer maken. De focus ligt echter niet alleen op het gebruik van water- en energiebesparende producten - ook de productie ervan wordt voortdurend geoptimaliseerd vanuit een duurzaamheidsperspectief.
Sinds april 2020 is GROHE een van de eerste toonaangevende fabrikanten in de sanitairindustrie die CO2-neutrale producten produceert. Met recyclingpercentages van meer dan 90 procent nadert het merk een circulaire economie. Initiatieven zoals "Less Plastic" dragen met name bij aan het behoud van hulpbronnen en het vermijden van afval. Als onderdeel van dit initiatief zijn al 23,5 miljoen plastic verpakkingsmaterialen bespaard - een eerste mijlpaal op weg naar het doel om uiteindelijk in maart 2021 alle plastic materialen uit productverpakkingen te verbannen. De strijd tegen het wereldwijde probleem van plastic afval wordt aangevuld door GROHE Blue. Het watersysteem, finalist voor de Duitse Duurzaamheidsprijs Design 2021, biedt gekoeld, gefilterd en desgewenst koolzuurhoudend water rechtstreeks uit de keukenkraan - waardoor plastic flessen overbodig worden.
*GROHE's duurzaamheidsstrategie is gebaseerd op de Sustainable Development Goals van de VN. De in totaal 17 doelen voor duurzame ontwikkeling maken deel uit van de "2030 Agenda voor Duurzame Ontwikkeling", die in 2015 door alle lidstaten van de Verenigde Naties werd aangenomen. Ze bevatten concrete doelstellingen voor dringende problemen die moeten worden aangepakt, zoals de oprukkende klimaatverandering, toenemende ongelijkheid of watervervuiling. Meer informatie vindt u hier.
Ook al hebben we de afgelopen jaren veel bereikt, we zijn ons ervan bewust dat we ons moeten blijven inzetten om de toekomst van water op een duurzame manier vorm te geven. Voor ons is duurzaamheid een continue reis die we moedig moeten voortzetten. Ik ben er trots op dat we dit als team doen en dat ieder individu bij GROHE zijn bijdrage levert. Alleen zo kunnen we de weg banen naar een duurzame economie, wereldwijde uitdagingen aangaan en de levenskwaliteit van mensen verbeteren.
Project: Less Plastic
De projecten "Less Plastic" en "Pacific Garbage Screening" zijn een belangrijke bouwsteen in onze strijd tegen het wereldwijde plasticafvalprobleem.
De overgang naar plasticvrije verpakkingen is een proces waarbij alle productievestigingen betrokken zijn. Het begint met het identificeren van het meest gebruikte type plastic verpakking, gevolgd door onderzoek naar nieuwe en duurzamere alternatieven. Na het uitvoeren van tests kan het dan uiteindelijk worden geïmplementeerd, "zegt Stephan Thater van Central Industrial Engineering, Corporate Packaging, die dit project in de GROHE-productielocaties leidde. "We hebben workshops georganiseerd in de fabrieken om andere oplossingen te vinden, en we waren in staat om nieuwe ideeën te verzamelen die veel beter waren", zegt hij.
Het GROHE SmartControl systeem, bijvoorbeeld, was een van de eerste producten waarvan de verpakking in de fabriek in Lahr werd vervangen door een milieuvriendelijkere optie.
In Porta Westfalica heeft het team de verpakking van de complete vul- en afgifteset, die deel uitmaakt van GROHE's RAPID installatiesystemen voor wandtoiletten, opnieuw ontworpen. In plaats van een plastic zak te gebruiken, is de vul- en losset nu verpakt in de beschermende plug, een apart onderdeel dat bij deze set hoort. Hierdoor is de plastic zak overbodig geworden en wordt er 26 ton plastic afval per jaar bespaard.
Plasticvrije productverpakkingen tegen 2021
Het aanbieden van plasticvrije verpakkingen maakt deel uit van onze alomvattende 360-graden benadering van duurzaamheid, die betrekking heeft op medewerkers, leveranciers, klanten, productie- en leveringsprocessen, producten en onze bijdrage aan de maatschappij. Als merk is het voor ons belangrijk om duurzaamheid hoog te houden door voortdurend te herzien hoe we dingen doen," zegt Thomas Fuhr, COO Fittings LIXIL International, Co-CEO Grohe AG. "Onze missie om tegen 2021 volledig plasticvrije productverpakkingen te realiseren, is een belangrijke stap in onze bijdrage om het wereldwijde probleem van plastic afval aan te pakken.
GROHE Blue-vermindert de behoefte aan plastic flessen
GROHE Blue is een watersysteem dat plat, licht of sterk bruisend water rechtstreeks uit de keukenkraan levert - gefilterd en gekoeld tot de optimale drinktemperatuur voor een perfecte smaak. Door het gebruik van plastic flessen te elimineren, kan een gezin van vier gemiddeld tot 800 plastic flessen per jaar besparen.
Ontdek GROHE Blue Pacific Garbage Screening Project: plastic
verminderen door partnerschap
Het GROHE merk breidt ook zijn initiatief uit om plastics in het ecosysteem te screenen dankzij zijn partnerschap met Pacific Garbage Screening en haar oprichter Marcella Hansch. Als partners die dezelfde visie delen, ondersteunt GROHE PGS in hun missie om schoon water te bereiken door plastic afval in oceanen en rivieren te verminderen. Via een waterplatform bedacht door PGS-CEO en architect Marcella Hansch, wordt plastic afval in rivieren verzameld voordat het in de oceanen terecht komt. GROHE steunt dit project niet alleen financieel, maar werkt ook samen met PGS om het publiek bewust te maken van de plasticproblematiek en om een duurzame levensstijl te promoten.
Lees meer