Vind Showrooms
Showrooms
  • Showrooms
  • Sensia Arena testcenter
  • Testlocatie GROHE Red
  • Testlocatie GROHE Blue
  • Installateur

Mijn portfolio

Je hebt nog geen producten toegevoegd aan je portfolio

Als je producten hebt toegevoegd aan je portfolio, kun je ze hier direct printen, via e-mail versturen of downloaden.

0 Product(en)
Download
Alles verwijderen

Dit product zit al in uw catalogus.

VEELGESTELDE VRAGEN
GROHE Sense & GROHE Sense+

Overstromingsalarm

Hoe neemt GROHE Sense een lekkage waar?

Er zitten twee gouden pinnen op de onderkant van GROHE Sense. Wanneer deze twee pinnen zijn verbonden door stromend water, activeert een kortsluiting een alarm dat onmiddellijk naar de app wordt verzonden.

Wat gebeurt er wanneer GROHE Sense een lekkage waarneemt?

Er wordt een alarm verzonden naar jou en je contactpersonen voor noodgevallen, afhankelijk van je meldingsinstellingen voor berichten, sms en e-mail. Het apparaat begint ook rood te knipperen en te piepen. Als je GROHE Sense gebruikt, wordt het akoestische en optische signaal na 1 uur gestopt en 23 uur later weer gestart (elke dag, totdat de batterijen leeg zijn). Het alarm van de Sense+ wordt tussentijds niet onderbroken. Je moet de contactpennen aan de onderkant van het apparaat met een niet-pluizende doek drogen om het apparaatalarm te stoppen.

Als mijn GROHE Sense een overstroming vaststelt, is er geen alarmsignaal te horen.

In sommige gevallen kan het een tijdje duren totdat het alarmsignaal te horen is. Onafhankelijk daarvan wordt er een bericht verstuurd naar de GROHE ONDUS-app, zodat je zo snel mogelijk wordt gewaarschuwd.

Meting van temperatuur en luchtvochtigheid

Hoe vaak meet GROHE Sense de ruimtetemperatuur en de luchtvochtigheid?

De temperatuur en de luchtvochtigheid worden voortdurend gemeten. Het apparaat geeft elke 60 minuten de waarden weer. De gegevens over luchtvochtigheid en temperatuur worden dagelijks in de GROHE ONDUS cloud opgeslagen.

Als je meer controle wilt, kun je GROHE Sense+ gebruiken. Met GROHE Sense+ heb je bovendien de mogelijkheid de actuele temperatuur- en luchtvochtigheidswaarden via de actualisatieknop in de app op te vragen.

Wat is het verschil tussen GROHE Sense en GROHE Sense+?

Beide producten meten voortdurend de temperatuur en de luchtvochtigheid. GROHE Sense verstuurt de gegevens over de luchtvochtigheid en temperatuur één keer per dag naar de cloud. Met GROHE Sense+ heb je daarnaast de mogelijkheid de actuele temperatuur- en luchtvochtigheidswaarden via de actualisatieknop in de app op te vragen.

Meet GROHE Sense die absolute of de relatieve luchtvochtigheid?

GROHE Sense meet de relatieve luchtvochtigheid. De relatieve luchtvochtigheid is afhankelijk van de temperatuur. Een luchtvochtigheid van 100 % betekent dat de lucht bij de gegeven temperatuur volledig is verzadigd met water.

Installatie

Hoe moet GROHE Sense worden geïnstalleerd?

Installeer de GROHE Sense in je huis op plekken waar overstromingsgevaar bestaat of waar je de luchtvochtigheid wilt controleren.

  • Installeer de GROHE Sense in je kelder, omdat er daar een groot risico is op waterschade
  • Installeer de GROHE Sense onder de gootsteen of wastafel, omdat lekken hier vaak veel te laat worden ontdekt
  • In de buurt van je wasmachine, zodat daar niets gebeurt
  • Op zolders, als daar ramen zijn die vaak voor ventilatie geopend blijven, zodat je snel weet of er regen naar binnen komt.

Hoe wordt GROHE Sense geïnstalleerd?

Laad eerst de app uit de Apple App Store of de Google Play Store. Registreer jezelf en richt je huis en je ruimtes in, voor zover je dat nog niet hebt gedaan. Voeg de GROHE Sense toe aan een van je ruimtes, waar je op het plussymbool (+) klikt of deze via de catalogus toevoegt. Geef hem een naam en bepaal de naam van de ruimte. Plaats de 3 AAA-batterijen die zijn meegeleverd en maak verbinding met WiFi. Voer hiervoor de SSID van de GROHE Sense SSID en het wachtwoord in, dat op de achterzijde van het product vermeld is. Als je het product al hebt gemonteerd en het wachtwoord niet herkent, kun je hiervan met je mobiele apparaat met ingeschakelde flitser een foto maken.

Plaats de GROHE Sense dan op een vlakke ondergrond (geen metaal/niet geleidend) zodat de pennen het oppervlak raken.

Wat kan ik doen als GROHE Sense te groot is om deze in het gebied te plaatsen dat ik wil bewaken?

Probeer het met de uitbreidingsset 22506LN0 die een verlengkabel met een lengte van 1,2 m bevat. Bevestig de bodemplaat van de uitbreidingsset met de twee schroeven aan de muur. Plaats de draadloze sensor op een vlakke ondergrond (geen metaal/niet geleidend), zodat de pennen het oppervlak raken.

Je kunt ook GROHE Sense+ installeren, wanneer je zowel een uitbreidings- als een netwerkproduct wilt.

Wat kan ik doen wanneer de WiFi-verbinding niet stabiel genoeg is of wanneer de voor de verbinding met GROHE Sense vereiste WiFi-verbinding niet kan worden gevonden?

Hier vind je meerdere mogelijke oplossingen

  • Je kunt een repeater installeren, die het WiFi-signaal in de buurt van het product versterkt.
  • Als je een UTP-verbinding hebt, kun je een access point of een repeater (meestal heb je de keuze uit deze twee besturingsmodi) direct op de UTP-verbinding installeren.
  • De laatste optie is het gebruik van stroomkabelproducten. Hierbij installeer je een stroomkabelaansluiting in de buurt van de router en een in de buurt van het product. Kies een stroomkabelproduct met WiFi-functie, anders heb je nog een repeater/access point nodig.

Wat kan ik doen als ik geen verbinding met mijn privé-WLAN kan maken?

Stap 1: controleer of uw WLAN-dekking voldoende is

Mogelijk is er een probleem met de WLAN-dekking. U kunt hieronder informatie over mogelijke oorzaken en oplossingen vinden. Een app voor het testen van uw WLAN zou van groot nut kunnen zijn om het potentiële probleem vast te stellen. Wij bevelen WiFi Analyzer aan (naam voor Android en iOS identiek).

Potentieel probleem: de afstand tot de router is te groot.
Test: controleer de WLAN-prestaties, terwijl u afstand van uw router neemt.
Oplossing: om dit probleem op te lossen, kunt u een repeater of een nieuwe router met betere prestaties installeren.

Potentieel probleem: doorobstakels zoals dikke muren wordt het WLAN-signaal zwakker
Test: test de WLAN-prestaties aan de ene zijde van de muur en vergelijk deze met de prestaties aan de andere zijde.
Oplossing: u kunt powerline-adapters gebruiken die het WLAN-signaal via het elektriciteitsnet van het huis overdragen.

Potentieel probleem: overlappende WLAN-netwerken in een gebied. Iedere router gebruikt een kanaal van 1 tot 11 dat door de router automatisch wordt geselecteerd. In zeer dichtbewoonde gebieden kan bij het gebruik van deze kanalen overlapping ontstaan.
Test: de app toont u welke kanalen het meest worden gebruikt.
Oplossing: wijzig handmatig het kanaal op uw router naar een kanaal dat niet overbelast is. Lees met betrekking tot dit onderwerp de handleiding van uw router.

Potentieel probleem: te veel apparaten gebruiken hetzelfde WLAN-netwerk. Hierdoor kan de WLAN-verbinding trager worden, vooral wanneer gebruikers voortdurend video's downloaden of streamen. 
Test: de app toont u hoe snel het WLAN is.
Oplossing: installeer een router met een grotere capaciteit of gebruik WLAN-routers via mesh-netwerken.

Stap 2: als uw WLAN-dekking voldoende is, hebt u mogelijk een probleem met uw router. Om hierachter te komen, neemt u de volgende stappen: 

  • Gebruikt u een WLAN-netwerk met een frequentie van 2,4 GHz?
    Om de Sense in uw WLAN-netwerk te kunnen integreren, moet het netwerk een frequentie van 2,4 GHz gebruiken. Het apparaat werkt niet met een frequentie van 5,0 GHz. U kunt dit in de instellingen van uw router zien en aanpassen.
  • Is uw privé-WLAN met WPA/WPA2 beveiligd?
    GROHE Sense werkt niet samen met open WLAN-netwerken, maar heeft een met WPA of WPA2 beveiligd WLAN-netwerk nodig. Dat betekent dat uw privé-WLAN met een wachtwoord van minstens acht tekens moet worden beschermd.
  • Is MAC-filtering geactiveerd?
    MAC-filtering is een beveiligingsmethode voor WLAN-netwerken. WLAN-routers laten alleen bekende/geregistreerde apparaten toe. MAC-filtering is standaard niet geactiveerd, maar moet handmatig worden ingesteld. Als u MAC-filtering hebt geactiveerd, deactiveert u deze of voegt u het MAC-adres van de GROHE Sense toe aan uw router. Om achter het MAC-adres van uw GROHE Sense te komen, downloadt u de app voor het testen van WLAN, start u de integratiemodus (blauw knipperende LED) van het apparaat door de batterijen te plaatsen en verbindt u vervolgens het apparaat met uw smartphone. De app toont u het MAC-adres van het apparaat.
  • Zijn de poorten 433 (HTTPS) en 80 (HTTP) geopend?
    Poorten zijn verbindingen van uw netwerk via welke communicatie van uw WLAN-netwerk en andere diensten mogelijk is. Poort 433 en poort 80 moeten zijn geopend om een verbinding tussen de GROHE Sense en uw WLAN-netwerk tot stand te brengen. In de meeste gevallen zijn deze poorten standaard geopend. Lees de handleiding van uw router als dat niet het geval is.
  • Is DHCP op de router geactiveerd?
    DHCP, een communicatieprotocol voor de communicatie tussen het WLAN-netwerk en apparaten, moet voor het gebruik van de GROHE Sense worden geactiveerd. DHCP is standaard op routers geactiveerd. Op het volgende adres vindt u een uitleg over hoe u erachter kunt komen of DHCP geactiveerd is resp. hoe u het kunt activeren: http://www.wikihow.com/Configure-a-Router-to-Use-DHCP
  • Ondersteunt de router IPv4?  
    IPV (Internet Protocol Version) is een communicatiemethode van uw router en de aangesloten apparaten. Er zijn verschillende typen: IPv4 en IPv6. De GROHE Sense gebruikt IPv4 voor de communicatie, wat betekent dat de WLAN-router eveneens op IPV4 moet worden ingesteld. In de meeste gevallen ondersteunen routers zowel IPV4 als IPV6. U kunt dit in de instellingen van uw router controleren en wijzigen. Uitleg hierover vindt u hier: http://testingfreak.com/change-enabledisable-ipv4-ipv6-computer-windows/

Hardware

Hoe groot is GROHE Sense?

GROHE Sense is een watersensor met ø 84 mm en een hoogte van 35 mm.

De uitbreidingsset bestaat uit een wandplaat met ø 84 mm en een hoogte van 38 mm met de sensor, en een draadloze sensor met een hoogte van 10 mm en een doorsnede van 50 mm. Deze beschikt over een verlengkabel van 1,2 m.

GROHE Sense+ heeft dezelfde afmetingen als GROHE Sense en gebruikt dezelfde uitbreidingsset. GROHE Sense+ bezit aanvullend een voedingskabel met een lengte van 0,6 m.

Is GROHE Sense waterdicht?

GROHE Sense is beschermd tegen sproei- en spatwater (IPX3). Droog het apparaat onmiddellijk in geval van een overstroming. Als het nodig is om het apparaat te reinigen, gebruik dan een niet-pluizende doek. Gebruik GEEN schoonmaakmiddel.

Wat te doen, wanneer de batterijen leeg zijn?

Vervang de 3 AAA-batterijen of schaf GROHE Sense+ aan als je permanente informatie nodig hebt, aangezien dit apparaat is aangesloten op het lichtnet en dus geen batterijen nodig heeft.

Waarneming van leidingbreuk en lekkage

Wat gebeurt er als de GROHE Sense Guard geen stroom heeft?

Om te garanderen dat je tijdens een stroomstoring vers drinkwater blijft krijgen, blijft het ventiel in deze periode geopend. Je ziet ook in de app dat het systeem niet verbonden is. Zodra de stroomvoorziening is hersteld, start het systeem opnieuw op.

Wat gebeurt er als de GROHE Sense Guard geen WiFi-verbinding heeft?

De GROHE Sense Guard blijft functioneren. Bij een leidingbreuk wordt deze waargenomen en het water afgesloten. De gegevens worden bijgewerkt zodra de verbinding is hersteld, omdat het systeem over een buffergeheugen van maximaal 30 dagen beschikt, afhankelijk van je verbruiksgedrag. De verbindings-led kleurt in dit geval rood.

Hardware

Welke aansluitingen worden ondersteund?

De GROHE Sense Guard wordt met een 1”-aansluiting en ¾”-adapter geleverd. Deze diameters komen overeen met de op de Europese markt gebruikelijke aansluitingen. Als je een andere aansluiting nodig hebt, kan een sanitairdealer een passende oplossing bieden. Als je leidingen met grotere diameter hebt, moet je eerst met je installateur bespreken of de GROHE Sense Guard in je huis geïnstalleerd kan worden, zonder dat het bij jou gebruikelijke stromende water wordt beïnvloed. De GROHE Sense Guard is een product voor een particulier huishouden met een maximaal verbruik van ongeveer 85 l/min.

Hoe lang is de stroomkabel?

70 centimeter. Je kunt op elk moment in de elektronicahandel een verlengkabel aanschaffen. Je hebt een witte 12-VDC-zwakstroomkabel nodig met een stekker en een manchet, F 5,5 x 2,1 mm/M 2,1 mm.

Wat is onderdeel van levering?

In de verpakking vindt je 1x de waterloop met twee 3/4”-messingaansluitingen, een voedingsstekker met kabel en de voor de installatie vereiste technische productinformatie.

We raden de installatie van de GROHE Sense Guard met een wandmontageset 22501000 aan. De wandmontageset garandeert een eenvoudige installatie. We raden bovendien aan voor en na de GROHE Sense Guard een blokkeringsventiel te installeren, wat eventueel vereist onderhoud vergemakkelijkt en versneld.

Installatie

Hoe wordt de GROHE Sense Guard geïnstalleerd?

GROHE raadt montage door een gecertificeerde installateur aan, omdat de montage in de buurt van de watermeter plaatsvindt en ondeskundige installatie de watervoorziening van het hele huis kan beïnvloeden. Let altijd op de technische productinformatie meegeleverd bij het product of de gedetailleerde online versie. Je kunt ook de montagevideo op onze website of op YouTube bekijken.

Wij raden bovendien een montage van de GROHE Sense Guard met onze wandmontageset 22501000 aan, wat een veilige montage garandeert.

Hoe wordt de GROHE Sense Guard verbonden met de Grohe ONDUS app?

Laad eerst de app uit de Apple App Store of de Google Play Store. Registreer jezelf en richt je huis en je ruimtes in, voor zover je dat nog niet hebt gedaan. Voeg de GROHE Sense Guard toe aan een van je ruimtes, waar je op het plussymbool (+) klikt of deze via de catalogus toevoegt. Geef hem een naam en bepaal de naam van de ruimte. Schakel de GROHE Sense Guard in en maak verbinding met WiFi-verbinding. Voer hiervoor de SSID van de GROHE Sense Guard SSID en het wachtwoord in, dat op de achterzijde van het product vermeld is. Als je het product al hebt gemonteerd en het wachtwoord niet herkent, kun je hiervan met je mobiele apparaat met ingeschakelde flitser een foto maken.

Wat kan ik doen wanneer de WiFi-verbinding niet stabiel genoeg is of wanneer de voor de verbinding met de GROHE Sense Guard vereiste WiFi-verbinding niet kan worden gevonden?

Hier vind je meerdere mogelijke oplossingen

  • - Je kunt een repeater installeren, die het WiFi-signaal in de buurt van het product versterkt.
  • - Als je een UTP-verbinding hebt, kun je een access point of een repeater (meestal heb je de keuze uit deze twee besturingsmodi) direct op de UTP-verbinding installeren.
  • - De laatste optie is het gebruik van stroomkabelproducten. Hierbij installeer je een stroomkabelaansluiting in de buurt van de router en een in de buurt van het product. Kies een stroomkabelproduct met WiFi-functie, anders heb je nog een repeater/access point nodig.

Bescherming

Kan een hacker mijn watertoevoer stopzetten?

GROHE stelt alles in het werk om een veilig en beschermd gebruik van haar producten te kunnen garanderen. Daarom maken we gebruik van de nieuwste veiligheidsmaatregelen om oneigenlijk gebruik of inbreuk op de privacy te voorkomen, en om je privacy te beschermen. GROHE zal indien nodig ook voor firmware-updates zorgen, die via de app worden gedistribueerd. Als hackers erin slagen in te breken in het systeem, is je watertoevoer te allen tijde veiliggesteld als je de stekker uit het stopcontact haalt. Je kunt dan later een update uitvoeren zodra een firmware-update beschikbaar is.

VEELGESTELDE VRAGEN
GROHE ONDUS App

Compatibiliteit

Welke mobiele apparaten en besturingssystemen worden door de GROHE ONDUS app ondersteund?

Mobiele Apple-apparaten met iOS versie 9.0 of hoger en mobiele Android-apparaten met Android 4.3 of hoger worden ondersteund.
Vereisten voor alle apparaten:

  • pixeldichtheid van min. 160 dpi
  • pixelresolutie van min. 320 x 470

Welke andere Smart Home-apparaten kunnen worden verbonden met de GROHE app?

Op het uitrolmoment zijn er geen andere producten die aangesloten kunnen worden. GROHE plant voor de nabije toekomst samenwerkingen die altijd gebaseerd zullen zijn op de communicatiestandaarden WiFi en Bluetooth, zodat verbindingen altijd op deze protocollen worden gebaseerd.

Welke verbindingsprotocollen gebruiken GROHE producten voor de GROHE ONDUS cloud?

GROHE producten gebruiken het WiFi-protocol voor verbinding met de thuisrouter. De router moet HTTPS, 2,4 GHz en IEEE 802.11b/g/n ondersteunen. Poort 80 moet open zijn en kan alleen voor de WiFi-kanalen 1–11 worden gebruikt.

Ik kan de GROHE ONDUS-app niet vinden in de App Store of in Google Play.

GROHE Sense en GROHE Sense Guard worden momenteel uitsluitend in Europa en in het Midden-Oosten verkocht. Het is niet mogelijk om de app in andere landen te downloaden.

Berichten en fouten

Ontvang ik alleen berichten wanneer ik ben verbonden met mijn lokale WiFi-netwerk?

Nee, je hebt alleen een werkende internetverbinding nodig om push-berichten op je smartphone te ontvangen. Dit kan via een mobiel netwerk of een willekeurige WiFi-verbinding. GROHE Ondus kan je of andere contactpersonen in noodgevallen ook per e-mail informeren.

Hoe kan ik garanderen dat ik berichten en waarschuwingen op het vergrendelde scherm van mijn smartphone ontvang?

Stel in de instellingen van je smartphone in dat GROHE ONDUS berichten naar je vergrendelde scherm mag sturen.

Mijn app werkt niet meer, wat kan ik doen?

  • Controleer je internetverbinding en maak indien nodig opnieuw verbinding met je mobiele netwerk of WiFi
  • Start de app opnieuw op
  • Controleer of je de nieuwste versie van de app gebruikt. Controleer in de Apple App Store of in de Google Play Store of er updates beschikbaar zijn
  • Als deze maatregelen het probleem niet verhelpen, neem dan contact op met de GROHE klantenservice.

Ik krijg een foutmelding als ik op de activeringslink in mijn e-mail klik.

De activeringslink is maar 24 uur geldig. Indien de termijn van 24 uur is verlopen, kan er een nieuwe activeringslink worden aangevraagd. Daarvoor moet je proberen om je met de geselecteerde accountgegevens bij de GROHE ONDUS-app aan te melden.

Bescherming en privacy

Welke gegevens worden opgeslagen?

GROHE ONDUS slaat alleen gegevens op die nodig zijn om de volledige functionaliteit van het apparaat te garanderen. Meer informatie vind je in de app in het privacybeleid.

Frequently asked questions
Works with Nest

Algemeen

Welke voordelen biedt de verbinding van de Sense Guard met Nest mij?

Je watertoevoer kan automatisch worden in- en uitgeschakeld door GROHE Sense Guard op basis van de Thuis/Afwezig status in de Nest app. Deze functie heeft twee mogelijkheden:

(1) Volautomatische modus – elke keer dat je je huis verlaat of betreedt wordt de watervoorziening automatisch in- of uitgeschakeld. Dit gebeurt ofwel onmiddellijk na de statuswijziging of na een bepaalde tijd.
(2) Semi-automatische modus – elke keer dat je je huis verlaat of betreedt, wordt je door de GROHE ONDUS app gevraagd of je de watertoevoer wilt in- of uitschakelen.

Hoe werkt de Nest Thuis/Afwezig functie?

De Thuis/Afwezig status maakt gebruik van input van activiteit sensoren in je Nest-producten en de locatie van je telefoon die ervoor zorgen dat het gedrag van Nest producten in je wonen automatisch wordt geswitcht als je je huis verlaat en je weer thuis komt.

Hoe veel controle over mijn waterleidingsysteem geef ik aan Nest?

Je hebt nog steeds de volledige controle over je waterleidingsysteem. Nest schakelt alleen het water uit of aan als je dit toestaat aan Nest. Bovendien kan het altijd handmatig worden overruled.

Weet Nest wat mijn waterverbruik, temperatuur en waterdruk zijn?

Nee, deze gegevens zijn alleen zichtbaar in de ONDUS-app in je persoonlijke account.

Installatie en verbindin

Hoe stel ik de verbinding in van mijn GROHE Sense Guard met Nest in?

Ga naar de instellingen van je GROHE ONDUS app, klik op “Verbonden producten” en op “Nest”. Daarna wordt je door het set up proces geleid en kun je je afsluitvoorkeuren definiëren.

Heb ik een Nest account nodig om mijn GROHE Sense Guard met Nest te verbinden?

Ja, een Nest product en -account zijn vereist om de verbinding met de GROHE Sense Guard in te stellen. Ga naar www.nest.com voor meer informatie over Nest.

Kan ik mijn GROHE Sense Guard loskoppelen wanneer ik maar wil?

Ja, je hebt volledige controle over de verbinding. Je kunt de verbinding annuleren via de instellingen in de GROHE ONDUS app.

Gebruik

Kan ik nog steeds handmatig het water aan- of uitzetten via de GROHE ONDUS-app nadat het automatisch in- of uitgeschakeld is?

Ja, je kunt op elk gewenst moment het water aan- of uitzetten via de GROHE ONDUS app of direct met de knop op de GROHE Sense Guard. Een wijziging van de Thuis/Afwezig status in Nest stuurt een eenmalige informatie naar de GROHE Sense Guard en vertelt het apparaat om de watertoevoer in- of uit te schalen. Daarna heb je altijd de mogelijkheid om de klep handmatig te openen en te sluiten.

Kan ik mijn vaatwisser nog steeds gebruiken als ik mijn huis verlaat?

Ja, als je water wilt gebruiken nadat je je huis hebt verlaten, is dit geen probleem. Hiervoor kun je een tijdsvertraging instellen voor het uitschakelen van water in de instellingen in de GROHE ONDUS app, bijvoorbeeld 4 uur nadat je je huis hebt verlaten.

Hoe lang duurt het voordat mijn watervoorziening wordt afgesloten nadat ik mijn huis heb verlaten en weer wordt aangezet als ik thuis kom?

Wanneer je je huis verlaten hebt, wordt de watertoevoer onmiddellijk afgesloten, tenzij je handmatig een tijdsvertraging hebt ingesteld. Wanneer je thuis komt, wordt de watertoevoer onmiddellijk ingeschakeld.